ARTUR KOLIBSKI
Paradoksalnie, ograniczenie kontaktów międzyludzkich okazało się bodźcem dla rozwoju nowych technologii i usług cyfrowych, które stają się nie tylko metodą na zwiększenie konkurencyjności prowadzonego biznesu, ale coraz częściej stosowane są życiu codziennym.
Społeczna izolacja wpłynęła więc nie tylko na zwiększenie popularności komunikatorów i platform służących do cyfrowej komunikacji w pracy, ale spowodowała też znaczne przyspieszenie rozwoju cyfrowych usług i technologii w innych obszarach.
Cyfrowe urzędy
Jednym z takich pól jest administracja publiczna. Urzędy w dobie pandemii coraz częściej i szerzej udostępniają swoje usługi za pomocą platform cyfrowych, za pomocą których coraz więcej formalności można zrealizować online. Nawet w przypadku Urzędów Skarbowych czy ZUS katalog spraw, jakie możemy załatwić zdalnie, rozszerza się coraz bardziej. W dodatku korzystanie z cyfrowych platform urzędów staje się coraz prostsze i przyjazne dla użytkowników, co ma ogromne znaczenie szczególnie dla tych z nas, którzy nie są specjalistami w korzystaniu z usług sieciowych. Konieczność pracy zdalnej wprowadzona w urzędach powoduje też konieczność digitalizacji całego procesu obiegu dokumentacji, co z kolei prowadzi do coraz szybszego wprowadzania cyfrowego obiegu dokumentacji i przechowywania danych.
Telemedycyna
Strach przed możliwością zakażenia się koronawirusem w przychodniach i szpitalach spowodował, że coraz większa liczba pacjentów chce korzystać ze zdalnych porad lekarskich. Wprowadzone wcześniej systemy wystawiania e-recept i pozostałe ułatwienia w dostępie zdalnym do porad lekarskich powodują coraz szybszy rozwój tej dziedziny. Według prowadzonych badań, rynek telemedyczny będzie nadal szybko się rozwijał, oferując coraz więcej możliwości, szczególnie dzięki rozwojowi technologii 5G. Oczywiście w wielu wypadkach nic nie zastąpi osobistej wizyty u lekarza, która daje możliwość postawienia dokładnej diagnozy naszego stanu zdrowia. Nie zmienia to faktu, że część spraw, które do tej pory wymagały wizyty osobistej w gabinecie, może być obecnie załatwiona zdalnie.
Cyfrowy handel i usługi
Według raportu przygotowanego przez PARP we współpracy z Bankiem światowym, ponad 32 procent przedsiębiorstw w trakcie izolacji spowodowanej pandemią zwiększyło lub rozpoczęło inwestycje związane z wdrożeniem i rozwojem platform cyfrowych. Tak duży wzrost zainteresowania biznesu, szczególnie w branży usług i handlu przeniesieniem procesów sprzedażowych do sieci powodowany jest już nie tylko chęcią rozwoju i zaakcentowaniem nowoczesności i innowacyjności przedsiębiorstwa. W trakcie izolacji i ograniczeń wymuszających na przedsiębiorcach zamknięcie tradycyjnych ścieżek sprzedaży, cyfryzacja i sprzedaż online stały się koniecznością, która może zapewnić firmie przetrwanie w tak trudnych czasach a w przyszłości dalszy rozwój. Coraz więcej przedsiębiorców zdaje sobie sprawę, że nie jest już wystarczające oferowanie najlepszych produktów czy usług. Konieczna jest również możliwość dotarcia do potencjalnych klientów w internecie i umożliwienie im zarówno możliwości nabycia towarów i usług online, jak również zdalnej obsługi posprzedażowej.
Finanse online
Dzięki rozwojowi branży fintech, od dawna już korzystanie ze zdalnych usług finansowych stawało się coraz bardziej popularne. Pandemia i społeczna izolacja jedynie przyspieszyła ten trend powodując że coraz powszechniej korzystamy z szerokiej gamy usług finansowy zdalnie – począwszy od założenia konta w banku, poprzez pożyczki udzielane online, aż do codziennego użytkowania płatności cyfrowych za pomocą kart płatniczych, usługi BLIK czy płatności zbliżeniowych za pomocą telefonu czy innych elektronicznych gadżetów.
W chwili obecnej możemy również zdalnie zakupić samochód, jednocześnie podpisując np. umowę kredytową lub leasingową. W wirtualnym salonie samochodowym możemy dokładnie obejrzeć sobie wymarzone auto, skorzystać z porad doradców, którzy wypełnią wszelkie formalności związane z finansowaniem zakupu za nas.
Sądy online
Pierwsza fala pandemii sprawiła, że z powodu izolacji sądy zostały praktycznie sparaliżowane a zaległości w prowadzeniu spraw sądowych wzrosły w sposób dramatyczny. Już ciągu pierwszych tygodni sędziowie odwołali ponad 230 tysięcy spraw. Stąd konieczność rozwoju i wdrożenia systemu służącego do przeprowadzania posiedzeń zdalnych oraz konieczność digitalizacji akt sądowych stała się priorytetem dla wymiaru sprawiedliwości. W tym roku już powstała możliwość prowadzenia posiedzeń zdalnych w postępowaniu cywilnym. W chwili obecnej cyfrowe akta wprowadzane są powoli w sądach administracyjnych, ale wszystko wskazuje, że będzie to powoli stawało się standardem we wszystkich sądach. Pomimo dość skostniałych struktur i tu proces cyfryzacji przebiega znacznie szybciej niż przed wybuchem pandemii. Jak widać z powyższych przykładów, cyfryzacja naszego życia postępuje coraz szybciej i to co jeszcze w ubiegłym roku wydawało się odległą przyszłością, teraz z konieczności stało się codziennością i nieubłaganie zmienia nasze życie w wielu płaszczyznach. Walka z koronawirusem, tak jak wiele kryzysów, jest również bodźcem do rozwoju technologii i nauki, która tą walkę ma wspomagać a jednocześnie umożliwiać nam pomimo pandemii normalne życie i normalne funkcjonowanie struktur administracji państwowej i biznesu.