PAULINA MAZUREK
Neurologopeda
Rozwój mowy u dzieci jest istotnym elementem ich ogólnego rozwoju. Dzięki niemu dziecko ma możliwość komunikowania się z otoczeniem, wyrażania swoich myśli oraz uczuć, a w późniejszym czasie także uczenia się i nawiązywania relacji społecznych. Mowa nie jest umiejętnością wrodzoną. Rozwija się ona u dziecka już od pierwszych dni życia. Niemowlak komunikuje się przez płacz, następnie zaczyna gaworzyć, sylabizować, aż wreszcie wypowiada pierwsze słowa i zdania. Wszystkie etapy rozwoju mowy są niezwykle istotne i mają wpływ na późniejsze zdolności językowe dziecka. Prawidłowy rozwój sprawności językowych i komunikacyjnych zależny jest od wielu czynników. Jest to proces, który wymaga cierpliwości, zrozumienia i współpracy, ale przynosi również wiele przyjemności i satysfakcji z obserwowania, jak dziecko odkrywa świat języka. Warto zatem podjąć działania wspierające rozwój mowy.
Tworzenie bogatego środowiska językowego dziecka jest niezwykle istotne. Stosowanie opisanych poniżej metod pozwoli na stymulowanie rozwoju mowy dzieci w różnym wieku.
Jak wspierać rozwój mowy?
- CZYTAJ książki minimum 15-20 minut dziennie
- OPOWIADAJ o wszystkim co się dzieje wokół
- SŁUCHAJ i reaguj na chęć komunikacji, nie przerywaj
- MÓW POPRAWNIE nie używaj ,,spieszczeń’’
- OGRANICZ DOSTĘP DO WYSOKICH TECHNOLOGII małe dziecko nie powinno z nich korzystać
- WYRZUĆ SMOCZEK,BUTELKĘ, KUBEK NIEKAPEK długotrwałe używanie ich może prowadzić do wielu negatywnych konsekwencji
- ZADBAJ O ROZWÓJ RUCHOWY pozwól dziecku na aktywność fizyczną
Co możesz zrobić dla swojego dziecka?
- Mów do dziecka wolno, wyraźnie i poprawnie językowo, stosując bogatą mimikę twarzy i znaczące gesty, np. mówiąc ,,daj’’ – wyciągnij rękę do dziecka, tak, aby zrozumiało sens słowa.
- Czytaj dziecku bajki, oglądaj z nim ilustracje. Nazywaj głośno obrazki znajdujące się w książeczkach i baw się z dzieckiem korzystając z nich. Zadawaj dziecku pytania o sytuacje, obrazki, postacie, wydarzenia z bajki itp.
- Organizuj dziecku zabawy tematyczne z odgrywaniem ról, np. pacjent – lekarz, nauczyciel – uczeń.
- Słuchaj dziecka, gdy zacznie mówić. Wykazuj zainteresowanie, aby miało ochotę na aktywne wypowiadanie się. Nie przerywaj wypowiedzi dziecka.
- Opowiadaj dziecku o tym, co w danym momencie robicie, ale nie zalewaj go potokiem słow.
- Śpiewaj dziecku piosenki, recytuj wierszyki, powtarzaj wyliczanki.
- Ogranicz używanie słów ,,powiedz’’, ,,powtórz’’. Dziecko nie powinno czuć przymusu mówienia, ale powinno mieć chęć i potrzebę komunikacji.
- Inicjuj działania mające na celu rozwój motoryki dużej i małej, np. bieganie, granie w piłkę jazda na rowerze, malowanie, wycinanie, nawlekanie itp.
- Bawcie się bez ekranu. Ćwiczenia lewopółkulowe, np. układanie puzzli, wyszukiwanie różnić i podobieństw na obrazkach, kategoryzacja przyczyniają się do prawidłowego rozwoju mowy.
- Zwróć uwagę na to, co i w jaki sposób dziecko je. Dostarczaj pokarmów o różnych strukturach, fakturach i konsystencjach.
- Pozwól dziecku pić z kubka otwartego, wyrzuć smoczek, butelkę i kubek niekapek.
- Nie poprawiaj dziecka wielokrotnie. Wystarczy raz powtórzyć, aby usłyszało różnicę.
- Nie naśmiewaj się z dziecka w przypadku, gdy źle wymawia słowa. Zwłaszcza przy innych osobach, okaż wyrozumiałość wobec jego starań.
- Utrzymuj kontakt wzrokowy z dzieckiem, gdy do niego mówisz.
- Zachęć dziecko do kontaktu z rówieśnikami, stwarzaj sytuację do komunikowania się z innymi.
- Pamiętaj o ćwiczeniach aparatu mowy. Jego sprawne funkcjonowanie jest podstawowym warunkiem do tego, by dziecko prawidłowo realizowało głoski.
Kiedy rozwój mowy dziecka powinien nas niepokoić?
Warto pamiętać, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie. Jeśli jednak zauważysz problemy z rozwojem mowy, brak postępów w porozumiewaniu się, a także nieprawidłową realizację dźwięków, warto skontaktować się z terapeutą, celem podjęcia działań oceniających poziom umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka.
Szybkie podjęcie odpowiedniej interwencji, która będzie dostosowana do indywidualnych potrzeb i zainteresować dziecka znacząco przyczyni się do wszechstronnego rozwoju językowego dziecka, budując solidne fundamenty dla przyszłych sukcesów edukacyjnych i komunikacyjnych.
Należy podkreślić fakt, że niezwykle ważnym okresem w kształtowaniu się mowy są pierwsze 3 lata życia dziecka. W kolejnych latach partie mózgu odpowiadające za rozwój mowy uzyskują swoją dojrzałość.
Podsumowując, jeśli chcesz zachęcić dziecko do mówienia: baw się z nim, śpiewaj, czytaj i oglądaj książki. Otaczaj go mową, opowiadaj o tym co robisz, co widzisz, zadawaj pytania. Rób to od pierwszych chwil życia dziecka. Takie działania są bardzo dobrym sposobem na stymulowania mowy.
Bibliografia
1. Banaszkiewicz A., Rozwój sprawności językowych w ontogenezie [w:] Surdologopedia.
2. Kaczmarek L., Nasze dziecko uczy się mowy, 1996.
3. Krasowicz-Kupis G., Rozwój sprawności językowej dziecka: teoria i praktyka, 2004.