You are currently viewing Bycia dobrym rodzicem można się nauczyć

Bycia dobrym rodzicem można się nauczyć

  • Post category:Artykuły

LILIANNA KLIMEK
dr, pedagog

Najważniejszym i zarazem najtrudniejszym wyzwaniem w życiu człowieka jest zbudowanie rodziny i wychowanie dzieci. Jest to zadanie bardzo trudne, gdyż nikt nie rodzi się z kompetencjami rodzicielskimi. Przygotowując się do wykonywania określonego zawodu kończymy szkołę i na bieżąco podnosimy swoje kwalifikacje, natomiast stając się rodzicem nie dostajemy żadnej instrukcji, gotowego przepisu jak być dobrą matką/ dobrym ojcem. Zwykle rodzice stosują metodę prób i błędów lub powielają wzorce wyniesione z domu rodzinnego, co nie zawsze jest korzystne dla nich samych i ich dzieci. Tymczasem rodzicielstwa dojrzałego, odpowiedzialnego i satysfakcjonującego można i należy uczyć się.

W Polsce od blisko 30 lat funkcjonują „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców”. Ich pomysłodawczynią jest Zofia Śpiewak, gdańska psycholożka. Pod tą nazwą kryją się warsztaty psychoedukacyjne, prowadzone bezpłatnie przez specjalistów – psychologów i pedagogów – w niemal każdej poradni psychologiczno-pedagogicznej w kraju.

„Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” to program spotkań dla każdego, kto szuka sposobu na nawiązanie głębszych i cieplejszych relacji z dziećmi lub wychowankami. Jego głównym celem jest wspieranie rodziców i wychowawców w radzeniu sobie w codziennych kontaktach z dziećmi i młodzieżą. Nauka umiejętności lepszego porozumiewania się, refleksja nad własną postawą wychowawczą, wymiana doświadczeń, to małe kroki ku głębszej relacji, dającej zadowolenie, poczucie wzajemnej bliskości. To także nauka dialogu i kształtowanie więzi opartych na wzajemnym szacunku. Główne motto „Szkoły dla Rodziców i Wychowawców” brzmi: Wychowywać to kochać i wymagać.

Zajęcia warsztatowe składają się z krótkich omówień i wprowadzeń tematycznych, a przede wszystkim z adekwatnych ćwiczeń, dramy, debaty. Cennym elementem uczącym jest wymiana doświadczeń między uczestnikami oraz praktyczne wypróbowywanie nowych umiejętności w postaci zadań domowych. Pogram szkoły uczy nie tyle „metod”, ale budowania relacji w duchu podmiotowości i dialogu. Spotkania odbywają się w małych grupach (nie większych niż 15 osób).

Czego uczą się Rodzice?Tematyka zajęć na warsztatach „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” obejmuje trzy części.

Część I –  „Jak mówić, żeby dzieci nas słuchały, jak słuchać, żeby dzieci do nas mówiły”, której głównych celem jest budowanie relacji dorosły-dziecko, w tym:

  • wyrażanie oczekiwań i ograniczeń tak, aby były przez dziecko respektowane,
  • rozpoznawanie, wyrażanie i akceptowanie uczuć,
  • aktywne, wspierające słuchanie,
  • motywowanie dziecka do współdziałania,
  • modyfikowanie niepożądanych lub nieodpowiednich zachowań dziecka,
  • uwalnianie dzieci od grania narzuconych ról w domu i szkole,
  • wspieranie procesu usamodzielniania się dziecka,
  • budowanie realnego poczucia własnej wartości dziecka,
  • konstruktywne rozwiązywanie konfliktów.

Część II – „Rodzeństwo bez rywalizacji” dotyczy procesu budowania wzajemnych (opartych na więzi i szacunku) relacji między dziećmi:

  • rywalizacja i zazdrość między dziećmi,
  • kłótnie, bójki dzieci i różne inne trudności,
  • problem sprawiedliwości, ulubieńców i egoizmu,
  • wpływ ról na relacje między dziećmi.

Część III – „Jak rozmawiać z nastolatkiem?” – dla rodziców i wychowawców nastolatków uwzględniająca problemy wieku dorastania takie jak:

  • młodzieńczy bunt,
  • pragnienie akceptacji,
  • potrzeba decydowania o sobie,
  • zainteresowanie seksem,
  • używki,
  • niebezpieczeństwo mediów.

Wartość programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” została zbadana i oceniona. Otrzymał on rekomendacje od Instytutu Psychiatrii i Neurologii, Krajowego Biura do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Ośrodka Rozwoju Edukacji.

Źródło:

https://www.ore.edu.pl/2010/04/szkola-dla-rodzicow/